Samorząd uczniowski

 SAMORZĄD UCZNIOWSKI

- Samorząd Uczniowski Szkoły Podstawowej
- Plan pracy Samorządu
- Regulamin dyskotek szkolnych


 

SAMORZĄD UCZNIOWSKI W ROKU SZKOLNYM 2024/2025

Przewodnicząca: Paweł Palej 8a
ZastępcaNatasza Święch 8b

Członkowie Samorządu:

SAMORZĄD UCZNIOWSKI 2023/2024

Lp.

Klasa

Przewodniczący klasy

1.

4a

Kornelia Kosman

2.

4b

Iga Witos

3.

5a

Mateusz Makowski

4.

5b

Bartosz Głowacki

5.

5c

Adam Kiełbasa

6.

6a

Franciszek Sudo

7.

6b

Zuzanna Burek

8.

6c

Arkadiusz Stus

9.

7a

Lilianna Kania

10.

7b

Maria Hajnysz

11.

8a

Kamil Jagiełło

12.

8b

Bartłomiej Radkowiak

 

POCZET SZTANDAROWY:

  • Dawid Pasierbek 8a
  • Małgorzata Sztorc 8a
  • Agnieszka Zaucha 8a
  • Piotr Makowski 8b
  • Julia Pochroń 8b
  • Natasza Swięch 8b 

OPIEKUNOWIE SAMORZADU UCZNIOWSKIEGO:

p. Małgorzata Biel

CELE DZIAŁANIA SAMORZĄDU:

  1. Aktywizowanie życia społecznego w szkole.
  2. Ukształtowanie zainteresowań działalnością społeczną.
  3. Zachęcanie do udziału w życiu społeczności szkolnej.
  4. Kształtowanie nawyków efektywnego współdziałania w zespole i pracy w grupie (zważanie na
  5. potrzeby innych, gotowość niesienia pomocy, tolerancja, ofiarność dla zespołu)
  6. Kształtowanie umiejętności racjonalnego i kulturalnego spędzania wolnego czasu.
  7. Uczenie gotowości podejmowania obowiązków i odpowiedzialności za ich realizację.
  8. Rozwijanie poczucia przynależności do społeczności szkolnej.
  9. Inicjowanie projektów uczniowskich dotyczących problemów w szkole.
  10. Informowanie społeczności szkolnej o przedsięwzięciach.
  11. Dbanie o dobre imię szkoły.
  12. Samorząd Uczniowski działa w oparciu o zapisy w Statucie Szkoły Podstawowej nr 20 z Oddziałami
  13. Sportowymi Rozdział III & 13.
  14. SU tworzą wszyscy uczniowie szkoły. Ich reprezentantami są: Rada SU i samorządy klasowe.
  15. Kadencja SU trwa jeden rok szkolny.
  16. Wybory do SU odbywają się we wrześniu. Działalność nowej Rady zaraz po wyborach.
  17. Rada SU składa się z przewodniczącego i zastępcy.
  18. SU opiekują się nauczyciele wskazani przez Dyrekcję szkoły.
  19. SU może przedstawić RP oraz Dyrektorowi wnioski we wszystkich sprawach szkoły, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów takich jak:
    - prawo do zapoznania się z programem nauczania, jego treścią, celem  i stawianymi wymaganiami
    - prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu
    - prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań
    - prawo do redagowania i wydawania gazetki szkolnej, oraz Szkolnego Dziennika Telewizyjnego
  1. Plan Pracy SU powinien korelować z rocznym planem pracy szkoły.
  2. Zebrania organizacyjne przygotowuje i prowadzi Przewodniczący wraz z opiekunem. 

PLAN PRACY SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO

OPIEKUNOWIE: Małgorzata Biel,

Zadaniem opiekuna Samorządu Uczniowskiego jest:

  1. Czuwanie nad całokształtem prac Samorządu Uczniowskiego
  2. Pośredniczenie między uczniami a nauczycielami
  3. Doradzanie i wspieranie inicjatyw uczniowskich.

Cele Samorządu Uczniowskiego:

  1. Reprezentowanie ogółu uczniów.
  2. Działanie na rzecz społeczności uczniowskiej, obrona praw dzieci i młodzieży.
  3. Uczestnictwo uczniów w samodzielnym rozwiązywaniu własnych problemów oraz partnerstwo w stosunkach uczniów z nauczycielami w realizacji celów wychowawczych szkoły.
  4. Rozwijanie demokratycznych form współżycia, współdziałania uczniów oraz przyjmowania współodpowiedzialności za jednostkę i grupę.
  5. Kształtowanie umiejętności zespołowego działania, wyrabianie samokontroli, samooceny i zdyscyplinowania uczniów.
  6. Dbanie o dobre imię i wizerunek szkoły, kultywowanie i wzbogacanie jej tradycji.

Zadania wychowawczo-profilaktyczne:

  1. Inspirowanie i organizowanie życia kulturalnego i intelektualnego na terenie szkoły.
  2. Reprezentowanie postaw i potrzeb środowiska uczniowskiego wobec dyrekcji i grona pedagogicznego.
  3. Propagowanie idei samorządności oraz wychowania w demokracji.

Samorząd Uczniowski działa w następujących obszarach:

DZIAŁALNOŚĆ STATUTOWA:

     Poznanie i uzupełnianie wiadomości o szkolnych dokumentach, informowanie społeczności szkolnej o działaniach organu poprzez prowadzenie gazetki ściennej.

DZIAŁALNOŚĆ CHARYTATYWNA- WOLONTARIAT:

    Współpraca ze Szkolną Radą Wolontariatu, udział w różnorodnych akcjach charytatywnych: WOŚP, "Góra Grosza", "Puszka dla Puszka", oraz doraźne akcje w miarę potrzeb.

DZIAŁALNOŚĆ KULTURALNO- OŚWIATOWA:

   Uatrakcyjnienie uczniom czasu pozalekcyjnego, poprzez organizowanie imprez okolicznościowych, w tym m.in. z okazji Dnia Chłopaka, Andrzejek, zabawy karnawałowej, Walentynek, propagowanie wartości i tradycji kultury polskiej poprzez organizacje apeli okolicznościowych oraz pielęgnowane ceremoniału i tradycji szkolnej, organizowanie okolicznościowych konkursów plastycznych i przedmiotowych oraz akcji tj.: "Mikołajki", "Walentynki", które maja uatrakcyjnić życie szkolne.

Efekty działań przedstawicieli Samorządu Uczniowskiego naszej szkoły

  1. Wzrost aktywizacji i uspołecznienia uczniów oraz wdrażanie ich do samodzielności poprzez rozwój samorządności, kształtowanie postaw prospołecznych, obywatelskich i patriotycznych poszerzenie znajomości Praw Człowieka, Praw Dziecka i Praw Ucznia.
  2. Wypracowanie schematu działań, który z powodzeniem można corocznie powtarzać, wypełniając go pomysłami i działaniami wynikającymi z oczekiwań uczniów i potrzeb szkoły.
  3. Pielęgnowanie tradycji szkolnej i ceremoniału.
  4. reprezentowanie interesów młodzieży szkolnej wobec Rady Pedagogicznej.
  5. Stworzenie możliwości rozwijania demokratycznych form współżycia, współdziałania uczniów i przyjmowania współodpowiedzialności za jednostki i grupy oraz wzrost umiejętności współpracy w zespole i komunikacji interpersonalnej.
  6. Wzrost empatii- podejmowanie konkretnych działań na rzecz osób będących w szczególnie trudnej sytuacji i na rzecz zwierząt.

KALENDARIUM

Wrzesień:

  1. Uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego z udziałem pocztu sztandarowego.
  2. Zapoznanie wszystkich uczniów z regulaminem w Statucie – SU
  3. Kampania wyborcza i wybory władz do SU.
  4. Opracowanie rocznego planu pracy SU- 2024/2025
  5. Zorganizowanie szkolnych obchodów Dnia Chłopaka- wręczenie odznaki Najsympatyczniejszemu Chłopcu w szkole.
  6. Zaplanowanie i wykonanie dekoracji na korytarzach i w salach lekcyjnych.
  7. Inauguracja całorocznej akcji "Nie samą nauką człowiek żyje"

Październik:

  1. Ślubowanie klas pierwszych z udziałem pocztu sztandarowego.
  2. Dzień Nauczyciela, dekoracje szkoły, składanie życzeń nauczycielom i pracownikom szkoły.
  3. Akcja charytatywna "Góra Grosza" – organizowane przez fundację "Towarzystwo Nasz
  4. Dom"
  5. Halloween.
  6. "Top – Model – wyraź siebie"

Listopad:

  1. Dekoracje na korytarzach szkolnych z okazji Święta Niepodległości.
  2. XI. Dzień dla Ojczyzny – uczniowie, nauczyciele i pracownicy szkoły na znak uczczenia Święta Niepodległości ubierają się w barwy narodowe lub przypinają sobie kotylion. Udział pocztu sztandarowego w uroczystościach miejskich.
  3. Organizacja klasowych spotkań "andrzejkowych".
  4. Dyskoteka andrzejkowa.
  5. Sprzedaż ciasteczek z wróżbą.
  6. Dzień Gier Planszowych.

Grudzień:

  1. Organizacja klasowych "Mikołajek"
  2. Konkurs na najciekawszą dekorację klasowej choinki.
  3. Dekoracje zimowo – świąteczne na korytarzach szkolnych i w salach lekcyjnych.
  4. Kiermasz świątecznych.
  5. Organizacja klasowych spotkań bożonarodzeniowych.
  6. Wspólne kolędowanie.

Styczeń:

  1. Zabawy karnawałowe.
  2. I. Dzień Gumowej Kaczki.
  3. I Dzień Popcornu.
  4. Spotkanie Samorządu Uczniowskiego podsumowującego pracę w pierwszym semestrze.

Luty:

  1. Walentynki – organizacja poczty walentynkowej.
  2. II. Tłusty Czwartek – sprzedaż ciasteczek, piernikowych serc.
  3. III edycja "Szkolnego Mam Talent"

Marzec:

  1. Dzień Kobiet – wybór "Najsympatyczniejszej dziewczyny w szkole".
  2. 20 III Pierwszy Dzień Wiosny – Dzień Bez Plecaka.
  3. Tydzień tematyczny.

Kwiecień:

  1. Prima – Aprilis – 1 kwietnia "Zamieniamy się rolami".
  2. Dekoracje świąteczne na korytarzach szkolnych.
  3. Świąteczny kiermasz charytatywny.
  4. 20 IV Międzynarodowy Dzień Ziemi- sprzątanie świata.

Maj:

  1. V Dzień Flagi – dekoracje na korytarzach szkolnych i w salach lekcyjnych.
  2. Dekoracje z okazji Konstytucji 3 Maja.
  3. Akademia okazji 3 Maja.
  4. Dzień Matki – dekoracje na gazetce ściennej.
  5. Turniej "Fifa"

Czerwiec:

  1. Organizacja wspólnego rajdu z podchodami po Mościcach.
  2. Milionerzy teleturniej dla miłośników Mościc.
  3. Wybór kandydatów do pocztu sztandarowego na rok szkolny 2025/2026.
  4. Spotkanie Samorządu Uczniowskiego podsumowującego prace w drugim półroczu.

CAŁY ROK SZKOLNY

  1. Koordynacja zbierania nakrętek i baterii.
  2. Pomoc w organizowaniu i udział w akcjach charytatywnych na terenie szkoły, we
  3. współpracy z Radą Wolontariuszy i Radą Rodziców.
  4. Prowadzenie gazetki Samorządu Uczniowskiego "Tornister".
  5. Prowadzenie Szkolnego Dziennika Telewizyjnego.
  6. Informowanie wszystkich uczniów i wychowawców klas o organizowanych akcjach.
  7. Spotkania Samorządu Uczniowskiego z opiekunami.
  8. Promowanie kulturalnych i bezpiecznych zachowań oraz samopomocy koleżeńskiej.
  9. Sprawdzanie zmiany obuwia.
  10. Wykonywanie okolicznościowych dekoracji oraz aktualizowanie informacji na tablicy SU.
  11. Współpraca z nauczycielami, dyrekcją szkoły i Radą Rodziców.
  12. Udział w uroczystościach szkolnych.
  13. Przekazywanie informacji o działalności SU na stronę internetową szkoły i do mediów
  14. Społecznościowych.
  15. Promocja szkoły w środowisku lokalnym.

 (Plan podlega modyfikacji, każdorazowo w przypadku zaistniałej sytuacji skłaniającej do zmian) 

REGULAMIN DYSKOTEK SZKOLNYCH

  1. Dyskoteka jest organizowana tylko dla uczniów SP20
  2. Odbywa się w czasie ustalonym z Dyrekcją szkoły.
  3. Obowiązuje zmiana obuwia, na obuwie szkolne. Brak zmienionych butów powoduje zakaz wstępu na salę gimnastyczną.
  4. Obowiązuje regulamin ucznia zawarty w Statucie.
  5. Opiekę podczas dyskoteki sprawują wyznaczeni nauczyciele.
  6. Obowiązuje ścisłe przestrzeganie zakazu palenia papierosów  oraz posiadania lub spożywania napojów alkoholowych. Złamanie zakazu spowoduję przerwanie i natychmiastowe zakończenie dyskoteki.
  7. Uczniowie z ograniczonymi prawami ucznia, mają zakaz uczestniczenia w dyskotece.
  8. Grupa organizująca dyskotekę odpowiada za powierzone jej funkcje.