SAMORZĄD UCZNIOWSKI
- Samorząd Uczniowski Szkoły Podstawowej
- Cele działania Samorządu
- Plan pracy Samorządu
- Regulamin dyskotek szkolnych
SAMORZĄD UCZNIOWSKI W ROKU SZKOLNYM 2023/2024
Przewodnicząca: Laura Piątek 8b
Zastępca: Daniel Kania 8b
Członkowie Samorządu:
SAMORZĄD UCZNIOWSKI 2023/2024
Lp. |
Klasa |
Przewodniczący klasy |
---|---|---|
1. |
4a |
Lilianna Pochroń |
2. |
4b |
Mikołaj Nowak |
3. |
4c |
Patryk Brzeziński |
4. |
5a |
Julia Gębiś |
5. |
5b |
Zuzanna Burek |
6. |
5c |
Miłosz Żesławski |
7. |
6a |
Karol Wadas |
8. |
6b |
Wiktoria Ścibisz |
9. |
7a |
Agnieszka Zaucha |
10. |
7b |
Natalia Tendera |
11. |
8a |
Wiktoria Ciochoń |
12. |
8b |
Maja Witos |
POCZET SZTANDAROWY:
- Oliwier Dara 8a
- Julia Nosal 8a
- Patrycja Michalska 8a
- Nadia Wojtaszek 8a
- Jagoda Staniec 8b
- Daniel Kania 8b
- Nadia Kaczor 8b
OPIEKUNOWIE SAMORZADU UCZNIOWSKIEGO:
- p. Małgorzata Biel
- p. Agnieszka Mizera
CELE DZIAŁANIA SAMORZĄDU:
- Aktywizowanie życia społecznego w szkole.
- Ukształtowanie zainteresowań działalnością społeczną.
- Zachęcanie do udziału w życiu społeczności szkolnej.
- Kształtowanie nawyków efektywnego współdziałania w zespole i pracy w grupie (zważanie na potrzeby innych, gotowość niesienia pomocy, tolerancja, ofiarność dla zespołu)
- Kształtowanie umiejętności racjonalnego i kulturalnego spędzania wolnego czasu.
- Uczenie gotowości podejmowania obowiązków i odpowiedzialności za ich realizację.
- Rozwijanie poczucia przynależności do społeczności szkolnej.
- Inicjowanie projektów uczniowskich dotyczących problemów w szkole.
- Informowanie społeczności szkolnej o przedsięwzięciach.
- Dbanie o dobre imię szkoły.
- Samorząd Uczniowski działa w oparciu o zapisy w Statucie Szkoły Podstawowej nr 20 z Oddziałami Sportowymi Rozdział III & 13.
- SU tworzą wszyscy uczniowie szkoły. Ich reprezentantami są: Rada SU i samorządy klasowe.
- Kadencja SU trwa jeden rok szkolny.
- Wybory do SU odbywają się we wrześniu. Działalność nowej Rady zaraz po wyborach.
- Rada SU składa się z przewodniczącego i zastępcy.
- SU opiekują się nauczyciele wskazani przez Dyrekcję szkoły.
- SU może przedstawić RP oraz Dyrektorowi wnioski we wszystkich sprawach szkoły, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów takich jak:
- prawo do zapoznania się z programem nauczania, jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami
- prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowani4
- prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań
- prawo do redagowania i wydawania gazetki szkolnej, oraz Szkolnego Dziennika Telewizyjnego
- Plan Pracy SU powinien korelować z rocznym planem pracy szkoły.
- Zebrania organizacyjne przygotowuje i prowadzi Przewodniczący wraz z opiekunem.
PLAN PRACY SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO
OPIEKUNOWIE: Małgorzata Biel, Agnieszka Mizera
Zadaniem opiekuna Samorządu Uczniowskiego jest:
- Czuwanie nad całokształtem prac Samorządu Uczniowskiego
- Pośredniczenie między uczniami a nauczycielami
- Doradzanie i wspieranie inicjatyw uczniowskich.
Cele Samorządu Uczniowskiego:
- Reprezentowanie ogółu uczniów.
- Działanie na rzecz społeczności uczniowskiej, obrona praw dzieci i młodzieży.
- Uczestnictwo uczniów w samodzielnym rozwiązywaniu własnych problemów oraz partnerstwo w stosunkach uczniów z nauczycielami w realizacji celów wychowawczych szkoły.
- Rozwijanie demokratycznych form współżycia, współdziałania uczniów oraz przyjmowania współodpowiedzialności za jednostkę i grupę.
- Kształtowanie umiejętności zespołowego działania, wyrabianie samokontroli, samooceny i zdyscyplinowania uczniów.
- Dbanie o dobre imię i wizerunek szkoły, kultywowanie i wzbogacanie jej tradycji.
Zadania wychowawczo- profilaktyczne:
- Inspirowanie i organizowanie życia kulturalnego i intelektualnego na terenie szkoły.
- Reprezentowanie postaw i potrzeb środowiska uczniowskiego wobec dyrekcji i grona pedagogicznego.
- Propagowanie idei samorządności oraz wychowania w demokracji.
Samorząd Uczniowski działa w następujących obszarach:
DZIAŁALNOŚĆ STATUTOWA:
Poznanie i uzupełnianie wiadomości o szkolnych dokumentach, informowanie społeczności szkolnej o działaniach organu poprzez prowadzenie gazetki ściennej.
DZIAŁALNOŚĆ CHARYTATYWNA- WOLONTARIAT:
Współpraca ze Szkolną Radą Wolontariatu, udział w różnorodnych akcjach charytatywnych: WOŚP, „Góra Grosza”, „Puszka dla Puszka”, oraz doraźne akcje w miarę potrzeb.
DZIAŁALNOŚĆ KULTURALNO- OŚWIATOWA:
Uatrakcyjnienie uczniom czasu pozalekcyjnego, poprzez organizowanie imprez okolicznościowych, w tym m.in. z okazji Dnia Chłopaka, Andrzejek, zabawy karnawałowej, Walentynek, propagowanie wartości i tradycji kultury polskiej poprzez organizacje apeli okolicznościowych oraz pielęgnowane ceremoniału i tradycji szkolnej, organizowanie okolicznościowych konkursów plastycznych i przedmiotowych oraz akcji tj.: „Mikołajki”, „Walentynki”, które maja uatrakcyjnić życie szkolne.
Efekty działań przedstawicieli Samorządu Uczniowskiego naszej szkoły”
- Wzrost aktywizacji i uspołecznienia uczniów oraz wdrażanie ich do samodzielności poprzez rozwój samorządności, kształtowanie postaw prospołecznych, obywatelskich i patriotycznych poszerzenie znajomości Praw Człowieka, Praw Dziecka i Praw Ucznia.
- Wypracowanie schematu działań, który z powodzeniem można corocznie powtarzać, wypełniając go pomysłami i działaniami wynikającymi z oczekiwań uczniów i potrzeb szkoły.
- Pielęgnowanie tradycji szkolnej i ceremoniału.
- reprezentowanie interesów młodzieży szkolnej wobec Rady Pedagogicznej.
- Stworzenie możliwości rozwijania demokratycznych form współżycia, współdziałania uczniów i przyjmowania współodpowiedzialności za jednostki i grupy oraz wzrost umiejętności współpracy w zespole i komunikacji interpersonalnej.
- Wzrost empatii- podejmowanie konkretnych działań na rzecz osób będących w szczególnie trudnej sytuacji i na rzecz zwierząt.
KALENDARIUM”
Wrzesień:
- Uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego z udziałem pocztu sztandarowego.
- Zapoznanie wszystkich uczniów z regulaminem w Statucie – SU
- Kampania wyborcza i wybory władz do SU.
- Opracowanie rocznego planu pracy SU- 2023/2024
- Zorganizowanie szkolnych obchodów Dnia Chłopaka- wręczenie odznaki Najsympatyczniejszemu Chłopcu w szkole.
- Zaplanowanie i wykonanie dekoracji na korytarzach i w salach lekcyjnych.
Październik:
- Ślubowanie klas pierwszych z udziałem pocztu sztandarowego.
- Dzień Nauczyciela, dekoracje szkoły, składanie życzeń nauczycielom i pracownikom szkoły.
- Akcja charytatywna „Góra Grosza” – organizowane przez fundację „Towarzystwo Nasz Dom”
- Halloween.
Listopad:
- Dekoracje na korytarzach szkolnych z okazji Święta Niepodległości.
- 10. XI. Dzień dla Ojczyzny – uczniowie, nauczyciele i pracownicy szkoły na znak uczczenia Święta Niepodległości ubierają się w barwy narodowe lub przypinają sobie kotylion. Udział pocztu sztandarowego w uroczystościach miejskich.
- Organizacja klasowych spotkań „andrzejkowych”.
- Dyskoteka charytatywna.
- 30.XI Dzień Białych Skarpetek i Klapek.
Grudzień:
- Organizacja klasowych „Mikołajek”
- Konkurs na najciekawsze przebranie mikołajkowe.
- Dekoracje zimowo – świąteczne na korytarzach szkolnych i w salach lekcyjnych.
- Kiermasz świątecznych.
- Organizacja klasowych spotkań bożonarodzeniowych.
Styczeń:
- Zabawy karnawałowe.
- 12.I. Dzień Gumowej Kaczki.
- 19.I Dzień Popcornu.
- II edycja szkolnego „Mam Talent”
- Spotkanie Samorządu Uczniowskiego podsumowującego pracę w pierwszym semestrze.
Luty:
- Walentynki – organizacja poczty walentynkowej.
- 8.II. Tłusty Czwartek – sprzedaż ciasteczek, piernikowych serc.
Marzec:
- Dzień Kobiet – wybór „Najsympatyczniejszej dziewczyny w szkole”.
- Dekoracje świąteczne na korytarzach szkolnych.
- Świąteczny kiermasz charytatywny.
- 20 III Pierwszy Dzień Wiosny – „Dzień bez Plecaka”
Kwiecień:
- 12 IV Dzień Czekolady.
- 20 IV Międzynarodowy Dzień Ziemi.
Maj:
- 2. V Dzień Flagi – dekoracje na korytarzach szkolnych i w salach lekcyjnych.
- Dekoracje z okazji Konstytucji 3 Maja.
- Akademia okazji 3 Maja.
- Dzień Matki – dekoracje na gazetce ściennej.
Czerwiec:
- Organizacja wspólnego rajdu z podchodami po Mościcach.
- Wspólny taniec uczniów szkoły na boisku szkolnym.
- Wybór kandydatów do pocztu sztandarowego na rok szkolny 2024/2025.
- Spotkanie Samorządu Uczniowskiego podsumowującego prace w drugim półroczu.
CAŁY ROK SZKOLNY
- Koordynacja zbierania nakrętek i baterii.
- Pomoc w organizowaniu i udział w akcjach charytatywnych na terenie szkoły, we współpracy z Radą Wolontariuszy i Radą Rodziców.
- Prowadzenie gazetki Samorządu Uczniowskiego „Tornister”.
- Prowadzenie Szkolnego Dziennika Telewizyjnego.
- Informowanie wszystkich uczniów i wychowawców klas o organizowanych akcjach.
- Spotkania Samorządu Uczniowskiego z opiekunami.
- Promowanie kulturalnych i bezpiecznych zachowań oraz samopomocy koleżeńskiej.
- Sprawdzanie zmiany obuwia.
- Wykonywanie okolicznościowych dekoracji oraz aktualizowanie informacji na tablicy SU.
- Współpraca z nauczycielami, dyrekcją szkoły i Radą Rodziców.
- Udział w uroczystościach szkolnych.
- Przekazywanie informacji o działalności SU na stronę internetową szkoły i do mediów Społecznościowych.
- Promocja szkoły w środowisku lokalnym.
(Plan podlega modyfikacji, każdorazowo w przypadku zaistniałej sytuacji skłaniającej do zmian)
REGULAMIN DYSKOTEK SZKOLNYCH
- Dyskoteka jest organizowana tylko dla uczniów SP20
- Odbywa się w czasie ustalonym z Dyrekcją szkoły.
- Obowiązuje zmiana obuwia, na obuwie szkolne. Brak zmienionych butów powoduje zakaz wstępu na salę gimnastyczną.
- Obowiązuje regulamin ucznia zawarty w Statucie.
- Opiekę podczas dyskoteki sprawują wyznaczeni nauczyciele.
- Obowiązuje ścisłe przestrzeganie zakazu palenia papierosów oraz posiadania lub spożywania napojów alkoholowych. Złamanie zakazu spowoduję przerwanie i natychmiastowe zakończenie dyskoteki.
- Uczniowie z ograniczonymi prawami ucznia, mają zakaz uczestniczenia w dyskotece.
- Grupa organizująca dyskotekę odpowiada za powierzone jej funkcje.